"8. Setelah enam tahun berjalan, PPSMI masih tidak berkesan dan banyak menimbulkan masalah yang kebanyakannya tidak didedahkan kepada umum. Pengumuman Keputusan UPSR Tahun 2008 menunjukkan hanya 31.1% (159,234) murid sahaja daripada 511,875 murid Tahun 6 yang menjawab Kertas Sains dalam bahasa Inggeris. Ini bererti sebanyak 68.9% (352,641) murid tidak menjawab dalam bahasa Inggeris. Ini bukti kegagalan mengajar sains dan matematik dalam bahasa Inggeris, walaupun dipaksakan kepada pelajar itu."
"9. Dalam mata pelajaran matematik pula, 46.6% (238,153) murid daripada 511,499 jumlah murid yang menduduki peperiksaan Matematik UPSR menjawab dalam bahasa Inggeris. Ini bererti 53.4% atau seramai 273,346 murid menjawab dalam BM atau BM/BI. Ini juga bukti kegagalan pengajaran matematik dalam bahasa Inggeris kepada pelajar berbahasa Melayu."
I believe the answer to this issue is simple. The teachers are not well versed in English and they should be trained intensively in preparation to take up the task. Who is supposed to educate who? Since they are more fluent in Bahasa Melayu, why bother go to the extreme to teach English? Forget it !
"6. Kebanyakan negara Afrika yang menggunakan bahasa Inggeris atau bahasa Perancis sebagai bahasa rasmi dan bahasa pendidikan, baik di peringkat menengah dan peringkat tinggi, mahupun di peringkat sekolah rendah, tidak maju sains dan teknologi. Negara Brunei Darussalam tidak menggunakan bahasa Melayu untuk mengajar sains dan matematik di sekolah menengah dan di universiti dan kita tahu negara itu tidak maju sains dan teknologi, yakni negara itu tidak sama taraf kemajuan sains dan teknologinya dengan negara seperti Jepun, Korea dan negara China atau Taiwan.
Korea Utara adalah negara kuasa nuklear. Negara itu tidak mengajar sains dalam bahasa Inggeris. Begitu juga, di Filipina, negara berbahasa Inggeris yang terbesar di Asia atau Asean, tidak menggunakan bahasa Filipina untuk mengajar sains dan matematik di sekolah menengah dan di peringkat pengajian tinggi, dan kita tahun negara itu tidak merupakan negara maju sains dan teknologi."
Why critisize countries like Brunei, Philippines and South Africa for not being able to be leaders in Science and Technology, because these countries used English? All those years when Bahasa Melayu was used before the new implementation, were there any breakthrough in Science and Technology in Malaysia by a Malaysian? I don't think so.
Don't compare with Japan, Korea, China and Taiwan, yes they do not use English in the education system but they are the super powers today because they have the best education system and the best are kept within. There are fair competitions, the best gets the best spot in the universities. You work hard you get rewards and incentives. Not like Malaysia, the qualified gets the boot and left hopeless to look for other alternatives.
And you will be surprised how diligent they are in equipping themselves with English nowadays.
No comments:
Post a Comment